top of page
portrait Preecha_edited.jpg

Preecha Raksorn

ปรีชา รักซ้อน (เกิด 1985, สุพรรณบุรี) จบการศึกษาในระดับปริญญาตรีจากคณะจิตรกรรมประติมากรรมและภาพพิมพ์ มหาวิทยาลัยศิลปากร ปรีชาเป็นศิลปินอิสระที่พำนักและทำงานอยู่ที่จังหวัดสุพรรณบุรี เขาฝึกฝนและทำงานในฐานะจิตรกรที่สนใจในเทคนิคหลากหลายแนวทาง ความสนใจของปรีชายังมุ่งเน้นไปที่บุคคล ทั้งจากการแสดงออกบนผืนผ้าใบที่สดใสสอดคล้องรับกับแรงบันดาลใจมากจากมังงะของญี่ปุ่น ความโฉบเฉี่ยวที่ได้รับแรงบันดาลใจจากงานแฟชั่น หรือการเขียนภาพเหมือนที่เป็นขนบจากรั้วศิลปากร ปรีชายังเป็นผู้ริเริ่มพื้นที่ศิลปะ 1984 + 1 gallery ที่ต่อยอดมาจากการปรับปรุงโรงสีข้าวเก่าของครอบครัว เพื่อขับเคลื่อนศิลปะร่วมสมัยในท้องถิ่นอีกด้วย

ผลงานของปรีชา รักซ้อน ในพื้นที่นิทรรศการ spirit atlas นี้กำลังทำหน้าที่บอกเล่าถึงความเคลื่อนออกจากความปกติธรรมดา เขาพูดถึงสภาวะนี้ในตัวเองผ่านผลงาน high and dry เขาบรรยายผ่านใบหน้าหลายอารมณ์ และทีแปรงที่สร้างบนฐานการทำงานแบบขนบ และเมื่อเขาถอยจากสภาวะภายใน สู่การบอกเล่าถึงบุคคลโดยรอบ ในผลงาน summer, ode to my family 2 และ I just call to say “I miss you” ความเป็นอยู่เหล่านั้นกลับโดดเด่นด้วยความสดใส ความเปลี่ยนไปโดยสิ้นเชิงทางเทคนิคที่ได้รับแรงบันดาลใจจากมังงะของญี่ปุ่น บนความแตกต่างทางเทคนิคจุดร่วมของผลงานทุก ๆ ชิ้นของปรีชา ยังคงเป็นจิตที่ทั้งสะท้อนออกมาจากตัวตนของศิลปินเอง และจิตที่ศิลปินสะท้อนออกมาผ่านการทำหน้าที่เป็นผู้เฝ้ามอง

preecha raksorn (born 1985, suphan buri province) received his bachelor’s degree from the faculty of painting, sculpture, and graphic arts, silpakorn university. preecha is an independent artist who is based in suphan buri province. he has trained and worked as an artist with an interest in a wide variety of techniques. preecha’s curiosity is also focused on the individual, whether it be from his bright and cheery expressions on canvas which are inspired by Japanese manga, the sleekness that is inspired by fashion, or his portrait work that follows the traditions of Silpakorn. Preecha is also the founder of the 1984 + 1 art space, which was built as part of renovating his family’s old rice mill, in order to drive the local contemporary art scene forward. 

the work submitted by preecha raksorn within the spirit atlas exhibition tells of the movement away from normality. the artist speaks of this condition in himself through the work ‘high and dry’, told through faces showing an assortment of emotions and the brush strokes developed on traditional techniques. once preecha steps back from his own internal narrative to speak to those around him through the works ‘summer, ode to my family 2’ and ‘i just call to say “i miss you”’, these existences instead become striking in their exuberance, an utter transformation of techniques which have been inspired by japanese manga. but despite these differences in technique, each of preecha’s works share a commonality, being reflections of the mind and identity of the artist and the intentions he expresses through his role as an observer.   

46 atsadathorn road

pa ton  muang

chiang mai 

50300

thailand

bottom of page