nakrob moonmanas
นักรบ มูลมานัส (เกิด 2533, กรุงเทพฯ) จบการศึกษาระดับปริญญาตรี (เกียรตินิยมอันดับ 1) จากภาควิชาภาษาไทย คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย นักรบพำนักและทำงานที่กรุงเทพ ในฐานะศิลปินอิสระ นักวาดภาพประกอบ และ นักเขียน นักรบจัดการกับวัตถุดิบอันเป็นหลักฐานทางวัฒนธรรมด้วยเทคนิคการตัดปะ ทั้งจากนิตยสาร ภาพถ่าย ภาพข่าว จากฐานข้อมูลทั้งในไทยและต่างประเทศ ที่กระจัดกระจายมาจัดการภายใต้กรอบภาพผ่านแนวทางพัฒนาด้วยสัมพันธ์บทที่ถูกพัฒนาขึ้นจากแวดวงวรรณกรรม ที่เข้ามาเป็นแกนคิดหลังในการเรียบเรียงและเริ่มต้นตั้งคำถามให้กับศิลปิน นักรบ
นักรบพูดถึงสภาวะสมมติจากการปะทะสังสรรค์ระหว่างวัฒนธรรมเอเชียอาคเนย์และวัฒนธรรมตะวันตกที่มาพร้อมกับคณะมิชชันนารีผ่านผลงานภาพถ่ายที่ได้ถูกเก็บรวบรวมเอาไว้ เขาบรรยายความอลหม่านที่เกิดขึ้นจากความผสมปนเปของทั้งความตึงเครียด ความประนีประนอม ความงาม ความยึดมั่น ความเชื่อ และเรื่องเล่า จากทั้งสองฟากฝั่งของวัฒนธรรมบนพื้นที่รัฐสยามระหว่างช่วงจักรวรรดินิยมในปลายยุครัชกาลที่ 3 จากผลงานจากชุด Photo Alchemy นักรบกำลังนำเอาหลักฐานทางวัฒนธรรมในทางประวัติศาสตร์มาตั้งสมมติฐานอีกครั้งต่อความหมายของของภาพถ่ายทั้งในอดีต และในปัจจุบันที่ถูกเรียบเรียงอีกครั้งจากมุมมองของนักรบ
nakrob moonmanas (born 1990, bangkok) completed his undergraduate studies (with high honors) in thai language from the faculty of arts, chulalongkorn university. nakrob currently lives and works in bangkok as an independent artist, illustrator, and writer. the artist works with materials that serve as cultural evidence with collage techniques, be they magazine clippings, photographs, or news images from databases both in thailand and abroad. these scattered pieces of information are organized into a picture frame through the concept of development through intertextuality that has been perfected by the literature industry, which has become the driving concept in researching and inquiring for nakrob as an artist.
nakrob discusses the theoretical circumstance that arises from the collision of southeast asian and western cultures brought about by the christian missionaries through a series of photographs he has accumulated. he describes the chaos that ensues from the blending of tension, compromise, beauty, beliefs, faith, and stories from both spectrums of culture on siamese soil during the age of colonialism towards the end of the reign of king rama 3, through his series ‘photo alchemy’. nakrob brings up various pieces of cultural evidence throughout history, raising new hypotheses regarding the implications of photographs in the past and present, all of which have been rearranged according to nakrob’s vision.
46 atsadathorn road
pa ton muang
chiang mai
50300
thailand